ΙΟΒΕ: Μόλις 3 στα 1000 οχήματα στην Ελλάδα είναι χαμηλών ρύπων – 7 στα 1000 ο ευρωπαϊκός μέσος όρος
Προγράμματα επιδότησης για οχήματα πιο φιλικά στο περιβάλλον προτείνει το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), μετά από μελέτη για τους ρύπους και την παλαιότητα των οχημάτων.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, στην Ελλάδα, το ζήτημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι έντονο εξαιτίας του ιδιαίτερα υψηλού μέσου όρου ηλικίας Ι.Χ. οχημάτων που προσεγγίζει τα 15,4 έτη.
Το 50% του στόλου είναι άνω των 16 ετών και, κατά συνέπεια παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Ενδιαφέρον είναι το στοιχείο ότι η πλειονότητα του στόλου (90%) κινείται με βενζίνη, ενώ τα οχήματα χαμηλών ρύπων (π.χ. υβριδικά, ηλεκτρικά, φυσικό αέριο) δεν ξεπερνούν το 0,3% του στόλου.
Στην υπόλοιπη Ευρώπη όμως τα οχήματα χαμηλών εκπομπών ρύπων αποτελούν το 0,7% του στόλου, ενώ και οι ρυθμοί εισόδου τέτοιων οχημάτων στον στόλο είναι πολλαπλάσιοι: 2,2 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους, έναντι 0,5 στην Ελλάδα, αποτυπώνοντας την απόσταση που θα πρέπει να διανύσει η Ελλάδα, αλλά και την ταχύτητα με την οποία θα πρέπει να κινηθεί για να φτάσει τους ευρωπαϊκούς στόχους.
Η μελέτη παρουσιάζει δύο προγράμματα με διαφορετικά ποσά επιδοτήσεων που μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Στο πρώτο σενάριο, επιδότησης ύψους 3.000 ευρώ, τα οχήματα χαμηλών εκπομπών ρύπων αναμένεται να αυξήσουν το μερίδιό τους στο 14,1% των νέων πωλήσεων επιβατικών μέχρι το 2023, από 4,8% το 2018.
Στο δεύτερο σενάριο, αναλύεται η πιθανότητα επιδότησης με 7.500 ευρω, με το οποίο εκτιμάται ότι θα κινητοποιηθεί δραστικότερα η αγορά οχημάτων για τον περιορισμό των ρύπων.