Είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα το μέλλον; Υπέρ και κατά

Είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα το μέλλον; Υπέρ και κατά

«Συλλεκτικά» μπορεί να είναι τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα στους Ολλανδικούς δρόμους το 2020, με βάση την απόφαση που πήρε η νέα κυβέρνηση της Ολλανδίας για πλήρη κατάργηση των βενζινοκίνητων κινητήρων εντός 13 ετών. Όπως φαίνεται, στην Ευρώπη «ψηφίζουν» ναι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στη Νορβηγία μάλιστα,  η στάθμευση ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι δωρεάν, ενώ επιτρέπεται και η κυκλοφορία τους σε περιοχές που απαγορεύονται τα συμβατικά αυτοκίνητα.  

Η νέα γενιά ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 130 χιλιόμετρα, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν παρουσιαστεί και μοντέλα με σύστημα φωτοβολταικών στην οροφή, ώστε να επιτυγχάνεται μεγαλύτερη αυτονομία.

Το κυριότερο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ότι δεν παράγουν ρύπους εξάτμισης και δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον. Επίσης, έχουν χαμηλό κόστος συντήρησης και επιτρέπουν μια σχετική δυνατότητα προγραμματισμού εξόδων, καθώς δεν επηρεάζονται από την κατά καιρούς μεγάλη άνοδο των τιμών των καυσίμων, είτε λόγω διεθνών συγκυριών, είτε λόγω αύξησης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Έχει υπολογιστεί ότι με τα ισχύοντα τιμολόγια της ΔΕΗ, η κατανάλωση κυμαίνεται στο 1 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα, όταν το αντίστοιχο κόστος για τα βενζινοκίνητα οχήματα είναι περίπου 13 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα (με μέση τιμή 1,6 ευρώ το λίτρο). Ακόμα, λειτουργούν σε πιο υψηλές στροφές από τους βενζινοκινητήρες. Το σοβαρό τους μειονέκτημα μέχρι στιγμής είναι οι αρκετά υψηλές τιμές αγοράς τους και η περιορισμένη αυτονομία τους. Η μπαταρία των περισσοτέρων απαιτεί επαναφόρτιση ανά 100 χλμ, ενώ κάποια μπορούν να φτάσουν μέχρι και 300. Ο δε χρόνος της επαναφόρτισης είναι αρκετά μεγάλος και κυμαίνεται από 1 έως και 6 ώρες. «Αδύνατο σημείο» είναι και ο περιορισμένος χρόνος «ζωής» των μπαταριών, που δεν ξεπερνά τα 5 έως και 8 χρόνια.